Glukosbelastning.

I torsdags var jag hos barmorskan tidigt på morgonen. Klockan 8 närmare bestämt. Dags för glukosbelastningen. Jag har väldigt svårt att dricka saker. Treo, brustabletter, drinkar i överlag.. allt sånt kräks jag upp. Klarar det inte. Iallafall. Jag hade fastat sedan kl 20 kvällen innan och på morgonen låg mitt socker på 4,6. Det var ett bra värde. Fick drinken. Började surpla i mig. Det var helt okej. Sött som fan men okej. Ungefär som 4 dl florsocker i vatten. Under 5 minuter ska man få i sig alla 5 dl. Det gick Nöjd som fan! En till tjej kom och hon kämpade också med drinken och efter några minuter låg den i hennes mage också. Så där satt vi.. studerade alla som kom och gick. Fick se många höggravida kvinnor under dessa 2 timmar. Efter en timme började jag må fruktansvärt illa. Och då menar jag fruktansvärt. Kom några hulkningar imellanåt. Men jag klarade det!

C kom när jag hade 15 minuter kvar så han peppade mig. Tog sockervärdet efter 2 timmar och jag var faktiskt nervös här. För jag mådde så himla dåligt. Men värdet låg på 5,4. Perfekt! Lättnad. Här borde jag ha ätit något. En frukt, en macka eller vad som helst. Men jag hade glömt det i bilen. Efter 15 minuter så hade jag tid hos min barnmorska. Började med vägning och har bara ökat 1 kilo vilket hon tyckte var jättebra! Jag med, såklart. Pratade lite och sen skulle vi ta lite blodprover. Blodvärde, blodgrupp och lite andra sjukdomar. Hon hittade inget kärl i armvecket så hon började "rota runt" lite. Här började jag må ännu sämre. Till slut hörde jag varken henne eller C prata. Helt plötsligt kommer det. Jag springer mot handfatet men jag hinner inte. Spyr över halva rummet. Fyfan. Bland det värsta och pinsamaste jag varit med om. Snacka om att byta isen.. Men hon hann få 3 rör med blod. Skönt att slippa göra om det..

Vi fick även tid för RUL! :) Den 27 feb kl 08.30 är det dags! Vad vi längtar. Vi har tagit ledigt resten av dagen för att kunna åka ner till Uppsala och kolla på barnvagn. I vår lilla sta finns det en barnbutik som är kass (fick vi se förra helgen). Ska bli så mysigt!

Vikt: +1 kg
Blodtryck: 130/70
Allmänt | |
Upp